Un nou sistem digital de verificare a documentelor de identitate a fost implementat începând cu data de 31 martie 2024, ca parte a efortului de simplificare și digitalizare a serviciilor publice oferite cetățenilor români. Acest instrument modern permite și jandarmilor din toate structurile operative de pază și ordine publică să efectueze verificări rapide, sigure și eficiente în activitățile lor operative, cu respectarea strictă a tuturor prevederilor europene în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. Această îmbunătățire tehnologică vine în contextul aderării României la spațiul Schengen cu frontierele aeriene și maritime, contribuind la scurtarea timpului de verificare și sporind eficiența operațiunilor desfășurate de structurile Jandarmeriei Române.
Procedura este simplă și eficientă: cu ajutorul aplicației eDAC actul de identitate este scanat, iar toate datele despre persoanele verificate sunt generate automat și apar pe ecranul dispozitivului mobil.
Practic, datele nu vor mai fi introduse manual în sistem sau comunicate prin intermediul stației mobile, cum se proceda până în prezent, generând de cele mai multe ori o verificare greoaie și care presupunea un timp mai mare de așteptare, iar prin aplicația eDAC vor fi comparate în timp real datele prezentate cu cele existente atât în bazele de date, ce aparțin autorităților române, cât și cele ce țin de spațiul Schengen, asigurând o trasabilitate și o acuratețe superioare menite să îmbunătățească serviciile publice pe care le oferim.
Este esențial să subliniem că datele personale care sunt afișate pe aceste dispozitive beneficiază de toată protecția oferită de aplicațiile utilizate de instituțiile abilitate. Totodată, important de precizat este că aceste date nu sunt stocate pe dispozitivele folosite.
Astfel, patrulele de jandarmerie au la dispoziție, pe lângă celelalte mijloace tehnice din dotare, și un telefon mobil sau tabletă de serviciu de pe care accesează în mod securizat aplicația eDAC.
Pot fi efectuate verificări atât în ceea ce privește documentele de identitate sau de identificare emise de autoritățile române, cât și cele emise de alte state, în cazul persoanelor cu cetățenie străină.
Prin intermediul acestui instrument, jandarmii din toate structurile teritoriale operative ale Jandarmeriei vor putea realiza facil verificările în teren, iar în cazul în care vor fi depistate persoane urmărite, dispărute, implicate în săvârșirea a diferite infracțiuni, autovehicule furate, care au aplicate sechestre și în alte situații, vor putea fi dispuse cu celeritate, măsurile legale care se impun în astfel de cazuri.