Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației împreună cu Centrul Regional de Proceduri și Cazare pentru Solicitanții de Azil – IGI – Maramureș, Inspectoratul de Poliție Județean Maramureș și Serviciul Public Județean Salvamont Maramureș a organizat sediul ITPF Sighetu Marmației conferința de presă pe tema ,,Gestionarea numărului mare de cetățeni ucraineni care trec ilegal frontiera în România, în contextul conflictului din Ucraina”.
Au participat comisar șef de poliție Simona Chioran, director al Centrului Regional de Proceduri și Cazare pentru Solicitanții de Azil – IGI – Maramureș, comisarul șef de poliție Cătană Daniel Ovidiu, inspector șef al Inspectoratului de Poliție Județean Maramureș și domnul Dan Benga, șeful Serviciului Salvamont Maramureș.
Stimați jurnaliști,
Sunt onorat să vă prezint o parte din rezultatele obținute de către polițiștii de frontieră, în primele 10 luni ale anului 2024, ca urmare a intensificării misiunilor, precum și întăririi dispozitivului de supraveghere și control la frontiera de stat cu Ucraina de pe raza celor trei județe Maramureș, Suceava și Satu Mare.
Pentru controlul și supravegherea frontierelor României în care, se include și cea mai lungă frontieră terestră externă a spațiului comunitar, acţionăm în sistem integrat, prin folosirea tuturor resurselor disponibile și aplicarea legislației naționale și europene.
Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Sighetu Marmaţiei are în competență o frontieră cu lungimea totală de 464,306 km, din care 97,83 km frontieră internă – cu Ungaria şi 366,476 km frontieră externă a Uniunii Europene – cu Ucraina.
Obiectivul strategic al inspectoratului constă în asigurarea permanentă a supravegherii şi controlului trecerii frontierei de stat, în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, criminalităţii transfrontaliere şi a oricărei alte încălcări a regimului juridic al frontierei de stat, la frontiera de nord a României, frontieră externă a Uniunii Europene. Acesta s-a realizat prin: prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, securizarea frontierelor externe ale Uniunii Europene, executarea misiunilor şi acţiunilor în baza analizei de risc şi a exploatării informaţiilor operative, organizarea şi coordonarea aplicării prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră încheiate de România cu R. Ungaria şi R. Ucraina, precum şi cu alte state sau organizaţii internaţionale sau regionale, monitorizarea activităţii de supraveghere şi control la frontiera de stat din zona de competenţă și nu în ultimul rândmenţinerea nivelului de pregătire al personalului la standardele profesionale, care să-i permită îndeplinirea eficientă a atribuţiilor şi misiunilor specifice.
CRIZA MILITARĂ DIN UCRAINA – MĂSURI
În toți acești ani, de când a început războiul în Ucraina, activitatea la frontieră a presupus eforturile conjugate ale tuturor structurilor M.A.I şi în mod deosebit ale I.T.P.F. Sighetu Marmației, pentru gestionarea situaţia operative provocată de conflictul armat dintre Ucraina şi Federaţia Rusă.
Astfel, fiecărui cetățean ucrainean care a venit din Ucraina, i s-a permis accesul pe teritoriul României și, după caz, accesul la o formă de protecție din partea statului Român, respectiv la forma de protecție temporară implementată ca urmare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022.
La frontiera cu Ucraina, pentru supravegherea și controlul trecerii frontierei și asigurarea ordinii publice în zona de frontieră, au fost implementate mai multe măsuri printre care: întărirea dispozitivului de supraveghere si control la frontiera de stat, suplimentarea personalului în punctele de trecere a frontiere, suplimentarea cu personal din partea FRONTEX, menținerea centrului telefonic pentru informații în limba ucraineană înființat la ITPF Sighetu Marmației, în anul 2022, misiuni de supraveghere cu IGAv şi mijloace aeriene FRONTEX, menținerea și întărirea mecanismelor de sprijin pentru cei sosiţi din Ucraina, precum și utilizarea la maxim a arterelor de control – inclusiv a celor de pe sensul de ieşire pentru permiterea intrării
În cadrul măsurilor de gestionare a crizei din Ucraina, pentru fluidizarea traficului de la frontiera cu țara vecină, a fost deschis traficului la frontiera cu Ucraina prin Punctul de Trecere a Frontierei Vicovu de Sus, din județul Suceava.
În același context se situează și măsurile de reamenajare din Punctul de Trecere a Frontierei Siret, măsură menită să optimizeze și să fluidizeze traficul dintre cele două state.
SITUAŢIE OPERATIVĂ privind CETĂŢENII UCRAINENI
Peste 19.000 de cetățeni ucraineni au trecut ilegal frontieră de nord
În primele 10 luni ale anului curent, au fost înregistrate 9.500 cazuri de trecere frauduloasă a frontierei de stat din Ucraina în România, în care au fost implicați 10.700 cetățeni ucraineni, din care 5.869 pe raza județului Maramureș, 3.767 pe raza județului Suceava și 1.064 la granița județului Satu Mare cu Ucraina. În momentul depistării aceștia au solicitat protecție temporară. Din totalul detecţiilor la frontiera verde, 97,24% sunt cetățeni ucraineni.
De la începutul acestui an, la frontiera de nord a României se constată din nou o creștere a numărului de cetățeni ucraineni care au fost depistați după ce au trecut ilegal frontiera, față de aceeași perioadă a anul 2023. Daca în primele 10 luni ale anului trecut, la nivelul celor 3 județe (366 de km de frontieră cu Ucraina) au fost depistați 3.278 de cetățeni ucraineni, în acest an numărul s-a triplat, vorbim de 10.700 de cetățeni care au fost depistați după ce au trecut ilegal frontiera din Ucraina în România.
Analizând situația, constatăm că cei mai mulți dintre cetățeni ucraineni au fost depistați după ce au trecut frontiera în județul Maramureș (pe raza celor 163 de km de graniță a județului nostru cu Ucraina), asta și datorită terenului accesibil pe de partea ucraineană care este prevăzut cu drumuri forestiere până în apropierea frontierei de stat, lucru ce le permite să se deplaseze mult mai ușor pe teritoriul ucrainean.
Astfel că, de la începutul conflictului în Ucraina, mai exact din data de 24 februarie 2022 și până în prezent, la frontiera de nord a României au fost depistați pe raza județelor Maramureș, Satu Mare și Suceava, 19.068 cetățeni ucraineni cu vârste între 18 și 60 de ani, care au declarat polițiștilor de frontieră că au fugit din Ucraina din cauza războiului.
Din păcate, mulți dintre ei își pun viața în pericol, încercând să traverseze frontiera înot prin apa rece și învolburată a râului Tisa sau prin Munții Maramureșului la altitudini de până la 1.900 de metri, nefiind echipați corespunzător pentru terenul greu accesibil, în condiții de iarnă cu temperaturi foarte scăzute. De când a început conflictul în Ucraina și până în prezent, am avut parte de mai multe situații tragice în care 25 cetățeni ucraineni au fost descoperiți decedați, 15 pe malul românesc al râului Tisa și 10 în Munții Maramureșului.
De când a început războiul în Ucraina și până în prezent, în raza de competență a Sectoarelor Poliției de Frontieră Vișeu de Sus, Valea Vișeului și Poienile de sub Munte am avut împreună cu Salvamontul Maramureș 150 de intervenții în Munții Maramureșului, în care au fost salvați peste 200 cetățeni ucraineni (doar anul acesta am avut 65 de astfel de misiuni cu 80 de cetățeni ucraineni salvați).
Stimați jurnaliști,
Închei această prezentare prin a vă adresa asigurările mele că în continuare ne vom face datoria și vom depune toate eforturile necesare pentru a ne îndeplini sarcinile la nivelul cel mai înalt, dar și prin a vă mulțumi pentru sprijinul acordat.
Declarația chestorului de poliție Florin Coman, inspector șef al Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației
* Centrul Regional de Proceduri și Cazare a Solicitanților de Azil Maramureș este o structură specializată a Ministerului Afacerilor Interne, aflată în subordinea Inspectoratului General pentru Imigrări, destinatã sã asigure în zona de competență, aplicarea într-o concepție unitarã a legislației în vigoare pe linia procesării cererilor de azil și a integrării sociale a străinilor beneficiari ai unei forme de protecție.
În perioada ianuarie – octombrie 2024, sub aspectul gestionării afluxului de persoane strămutate din Ucraina, au fost înregistrate următoarele:
I. Pe linia protecției internaționale acordată cetățenilor ucraineni
În perioada de referintă, au fost înregistrați 9 cetățeni în procedură de azil, în conformitate cu prevederile Legii nr. 122/2006 privind azilul în România. În conformitate cu prevederile Ordonanței de Guvern nr. 44/2004 în programul de integrare au fost înscriși 8 beneficiari. În perioada similară din anul 2023, au fost înregistrate 26 de cereri de azil și
14 beneficiari în programul de integrare.
În perioada desfășurării procedurii de azil, cât și în perioada programului de integrare, străinii au o serie de drepturi, respectiv:
- să beneficieze de asigurări sociale, de măsuri de asistență socialã și asigurări sociale de sănătate, în condițiile prevăzute de lege pentru cetățenii români;
- să aibă acces la toate formele de învățământ, în condițiile prevăzute de lege pentru cetățenii români;
- să beneficieze de un tratament egal cu cel acordat cetățenilor români în ceea ce privește libertatea de a practica propria religie și de instruire religioasã a copiilor săi;
- să beneficieze de dreptul la protecția datelor personale și a oricăror alte detalii în legătură cu cazul său;
- sã beneficieze de dreptul la asociere în ceea ce privește asociațiile cu scop apolitic și nelucrativ și sindicatele profesionale, în condițiile prevăzute de lege pentru cetățenii români;
- să participe, la cerere, la programele de integrare și să fie cazat în centrele Oficiului Român pentru Imigräri, în condițiile stabilite de lege;
- sã își stabilească domiciliul legal în România, potrivit legislației privind regimul juridic al străinilor;
- sã poată beneficia, la cerere, de asistență în vederea repatrierii voluntare;
- să aibă acces la dobândirea unei locuințe, în condițiile prevăzute de lege pentru cetățenii români;
- să beneficieze de tratament egal cu cetățenii români în ceea ce privește echivalarea studiilor sau a perioadelor de studii, recunoașterea diplomelor, atestatelor și certificatelor de competență, precum și a calificărilor profesionale care dau acces la profesiile reglementate din România, în conformitate cu reglementările în vigoare.
II. Pe linia protecției temporare acordată cetățenilor ucraineni, acordată în conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 367 din 18 martie 2022 privind stabilirea unor condiții de asigurare a protecției temporare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor (Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenței unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE și având drept efect introducerea unei protecții temporare, publicată in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, ur. 71 din data de 4 martie 2022)
În perioada de referință au fost eliberate 7.535 de permise de protecție temporară, din care 2.328 prin ghișeul de lucru aflat la sediul ITPF Sighetu Marmației. Această cifră de 2328 de permise de protecție temporară emise în perioada august – octombrie 2024, apreciem ca fiind un efort comun al celor două structuri implicate, sens în care mulțumim conducerii ITPF Sighetu Marmației și polițiștilor de frontieră maramureșeni pentru implicare și sprijinul acordat.
Față de aceeași perioadă a anului trecut, anul acesta s-a constatat o creștere a numărului de cetățeni care s-au adresat centrului în scopul reemiterii permiselor de protecție temporară. În această situație s-au aflat 367 de cetățeni, care au apelat la procedura de emitere din diverse motive: fie documente pierdute, fie deteriorate, fie nevoia înscrierii unei adrese de reședință în noul permis.
De asemenea, a fost observată o creștere a numărului de beneficiari ai protecției
temporare care au renunțat la această formă de protecție în România. Avem în această situație 414 cetățeni, gestionați în perioada ianuarie – octombrie 2024.
Beneficiile protecției temporare în România sunt prevăzute în Ordonanța de urgență nr. 20 din 7 martie 2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitarã.
Declarația doamnei Simona Chioran – director al Centrului Regional de Proceduri și Cazare pentru Solicitanții de Azil – IGI – Maramureș*Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii şi a celei transfrontaliere reprezintă una dintre prioritățile polițiștilor maramureșeni. În acest sens, Inspectoratul de Poliţie Județean Maramureş își canalizează în continuare resursele pentru a acorda sprijin acțiunilor desfășurate în direcția prevenirii și combaterii infracționalității în zona punctului de trecere a frontierei din Sighetu Marmației și implicit pentru limitarea efectelor generate de trecerea ilegală a frontierei de stat.
Un număr mai mare de cetățeni ucraineni care au ajuns pe teritoriul județului nostru a presupus manifestarea unei atenții sporite pentru îndeplinirea obiectivelor cadru pe care le are IPJ Maramureș, respectiv supravegherea și controlul traficului rutier în vederea fluidizării circulației și prevenirii accidentelor rutiere și menținerea climatului de siguranță publică, astfel încât cetățenii să se simtă în siguranță.
Pentru prevenirea implicării în activități infracționale, în cadrul activităților desfășurate cetățenii ucraineni au fost informați cu privire la legislația aplicabilă pe teritoriul României.
Un alt obiectiv îl constituie prevenirea comiterii de acte antisociale pe teritoriul județului, context în care gestionarea numărului mare de cetățeni ucraineni care trec ilegal frontiera implică o cooperare eficientă, prin schimb de date și informații, cu instituțiile care au competență în acest domeniu. În acest sens, colegii mei au sprijinit desfășurarea acțiunilor organizate de Poliția de Frontieră în zona punctului de trecere a frontierei de stat, asigurându-se de păstrarea unui climat de ordine și siguranță publică și prevenirea oricăror evenimente antisociale în zona frontierei.
În vederea prevenirii victimizării, pe teritoriul județului, împreună cu participarea celorlalte structuri MAI, au fost desfășurate activități specifice ce au vizat potențiale rute de deplasare a cetățenilor ucraineni, zone de îmbarcare precum gări, autogări, spații de cazare, zone publice frecventate de cetățeni ucraineni, societăți comerciale care intermediază ocuparea forței de muncă străină.
Au fost planificate și executate acțiuni punctuale pe principalele artere de circulație și în locurile de interes operativ, în scopul identificării persoanelor care, indiferent de naționalitate, pun în pericol siguranța traficului. Aceste verificări de monitorizare și control, se efectuează zilnic în cadrul acțiunilor desfășurate pe drumurile publice.
Punctual, în cursul acestui an, sub coordonarea Serviciului de Ordine Publică, polițiștii au fost angrenați în trei acțiuni de amploare, pe teritoriul orașelor Borșa, Vișeu de Sus și pe zona de competență a Secției 4 Poliție Rurală Leordina, în cadrul cărora au fost legitimați aproximativ 100 cetățeni străini, iar în urma verificărilor prin intermediul aplicației E-DAC nu au fost constatate HIT-uri pozitive.
Obiectivul Poliției Române rămâne creșterea gradului de siguranță pentru cetățenii care se află pe raza județului, indiferent de naționalitate, context în care le reamintim ca de fiecare dată când devin victime ale comiterii vreunor infracțiuni, să sesizeze poliția în vederea luării măsurilor legale.
Declarația comisarul șef de poliție Cătană Daniel Ovidiu, inspector șef al Inspectoratului de Poliție Județean Maramureș
*Serviciul Public Județean SALVAMONT Maramureș desfășoară activități de intervenție în situații de urgență în zonele montane și zonele greu accesibile, fiind membru în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență și s-a înființat în baza HG 77/2003-privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane și organizarea activității de salvare în munți și a Hotărârii Consiliului Județean Maramureș cu numărul 234/25.10.2018, fiind o instituție publică aflată în subordinea Consiliului Județean Maramureș, cu atribuții specifice de coordonare din punct de vedere administrativ și organizatoric a activității de salvare montană în județul Maramureș.
Instituția își desfășoară activitatea de prevenire a accidentelor montane și salvare prin cei 18 salvatori montani salariați, care împreună cu cei 26 de salvatori montani voluntari formează echipele de salvare.
In ceea ce priveste actiunile de cautare -salvare a cetatenilor ucraineni, acestea s-au dublat față de anul trecut, fiind zile și cu două-trei acțiuni/zi (o acțiune durează în medie aproximativ 10-12 ore), iar de la începutul conflictului în Ucraina, mai exact din data de 24 februarie 2022 și până în prezent s-au desfășurat 150 de acțiuni de căutare și salvare a cetățenilor ucrainieni în Munții Maramureșului, acțiuni în care au fost salvați peste 200 cetățeni ucrainieni, fiind însă și situații tragice în care am găsit 10 cetățeni ucrainieni decedați (care au fost coborâți din munte sau zone fără acces tot de către salvatorii noștri, iar fiecare acțiune a durat peste 10 ore|), doar anul acesta am avut 65 de actiuni in care au fost salvati 80 de cetateni ucrainieni…
Pe lângă multitudinea de acțiuni deosebite de salvare pe care le realizează, unele la limita posibilităților fizice și psihice umane, salvamontiștii duc o muncă permanentă de prevenire a accidentelor montane realizând campanii de conștientizare și responsabilizare a celor care merg pe munte, deopotrivă turiști, practicanți ai sporturilor montane sau persoane care desfășoară activități profesionale sau locuiesc în zonele montane.