Piața de coaching din România se apropie de pragul de 50 de milioane de euro, după creșteri anuale de aproximativ 20%, conform estimărilor specialiștilor din domeniu. Creșterea este cu atât mai importantă cu cât alte sectoare conexe, cum ar fi piețele de training și de consultanță, au înregistrat un regres semnificativ.
Totuși piața de coaching din România este departe de nivelul din țările dezvoltate, lucru care arată că există mare potențial de creștere. În plus, pandemia și războiul din Ucraina au pus presiune pe manageri și pe antreprenori, care, în acest context, au apelat tot mai mult serviciile de coaching.
„Am observat în ultima perioadă o creștere puternică a solicitărilor pentru coaching. Sunt în domeniu de peste 16 ani și nu am mai simțit o asemenea deschidere. Până nu demult, cea mai mare parte a portofoliului de clienți era reprezentată de top manageri. Deși avem și aici un avans semnificativ, în prezent, din ce în ce mai multe companii finanțează servicii de coaching pentru middle management și pentru specialiști seniori. În plus, se vede o creștere din ce în ce mai mare a solicitărilor venite din partea antreprenorilor și chiar a unor freelanceri”, explică Nina Paraschivescu, fondatarea Școlii de Coaching.
După ce a urmat cele mai apreciate programe de specializare în domeniu din lume, Nina Paraschivescu a realizat că pe piața românească este mare nevoie de specialiști bine pregătiți. Prin urmare, a lansat Școala de Coaching, locul în care cei interesați pot învăța tot ce este necesar despre practica unei profesii care începe să aibă un impact din ce în ce mai mare în zona leadership-ului.
„Școala de Coaching este proiectul meu de suflet. Deja am pregătit câteva sute de specialiști folosind metodologii și cunoștințe învățate de la cei mai apreciați experți la nivel mondial, iar mulți dintre cursanți au ajuns să profeseze, ori pe cont propriu, ori în interiorul unor organizații. Este foarte important pentru profesia noastră ca toată lumea să ofere cele mai bune servicii și să promoveze competența, iar asta nu se poate realiza decât printr-un proces de formare care să respecte toate standardele internaționale. Dezvoltarea coachingului este importantă și pentru întreaga societate, un coach bun având un impact uriaș în evoluția clienților, cât și în creșterea unor business-uri”, precizează Nina Paraschivescu.
Ce trebuie să faci pentru a deveni coach
Profesia de coach implică aptitudini speciale. Deși cele mai multe lucruri se învață la cursuri și la orele de practică, sunt necesare mai multe aptitudini care țin mai ales de partea de comunicare și, în plus, este obligatorie o experiență profesională relevantă. De exemplu, la cursurile Școlii de Coaching, care durează șase luni, nu toți aplicanții sunt acceptați, o evaluare inițială arătând cui i se potrivește o asemenea profesie. Odată urmate cursurile, care presupun parte teoretică și antrenamente practice, se finalizează cu un examen. Dacă acesta este promovat, se obține diploma de Coach, recunoscută de Ministerul Educației prin Autoritatea Națională pentru Calificări, și se poate practica imediat noua profesie.
Meseria de coach este una cât se poate de apreciată în străinătate. Estimările PwC, concluzie a unui studiu realizat la cererea International Coaching Federation (ICF), arată că piața globală de coaching ar ajunge în acest an la circa 20 de miliarde de dolari, Statele Unite ale Americii reprezentând peste 40% din valoare. Așa cum este normal, onorariile încasate de un coach sunt mult mai mari în statele dezvoltate, așa că vom întâlni profesioniști care câștigă anual chiar și sume de ordinul milioanelor de dolari.
În Europa de Est lucrurile sunt diferite, venitul mediu anual al unui coach ajungând la aproape 20.000 de dolari. Nivelul este însă unul bun în comparație cu veniturile altor profesii, asta fără a mai lua în calcul sumele câștigate de profesioniștii de top, care oferă mai ales servicii de executive coach.
În România, prețul pentru o ședință de coaching începe de la 40 de euro, onorariu solicitat de cei care sunt la început de drum, și poate ajunge la peste 1.000 de euro. O astfel de sumă o poate câștiga doar un coach de top, cu un profil profesional remarcabil, cu multă experiență în domeniu și care și-a dovedit priceperea, având un impact vizibil și cuantificabil în mediul de business.