Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, fosta CNADNR) a lansat “la apă” procedura de licitație pentru studiul de fezabilitate în cazul drumului de mare viteză care ar urma să lege, ca o bretea, nord-vestul de nord-estul țării. Numai că, exact ca orice lucru făcut românește, proiectul este… incomplet. Mai exact, Baia Mare va fi legat de Suceava, prin Bistrița, însă nu și de celebra autostradă M3 din Ungaria, întrucât proiectul nu spune nimic despre sectorul Baia Mare – Satu Mare – Petea.
Miercuri, 6 noiembrie, pe platforma de achiziții publice SICAP (fosta SEAP), a fost postat anunțul de participare în ceea ce privește elaborarea studiului de fezabilitate a drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava. Acest drum de mare viteză ar fi echivalentul Autostrăzii Nordului.
Șoseaua cuprinde trei loturi. Este vorba despre Baia Mare – Bistrița, Bistrița – Vatra Dornei, respectiv Vatra Dornei – Suceava. Valorile estimate sunt de 19.415.185,95 – 22.944.310,67 RON, pentru conexiunea Baia Mare – Bistrița, respectiv de 16.497.789,72 – 19.496.478,76 RON și 17.595.156,80 – 20.793.367,13 RON pentru celelalte două tronsoane. Valoarea totală estimată ar fi între 53.508.132,47 și 63.234.156,56 RON.
Conform anunțului de participare, termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este de 8 ianuarie 2020. La ora 15.00 este, de altfel, programată deschiderea ofertelor. Există și o perioadă minimă pe parcursul căreia ofertantul trebuie să își mențină oferta. Mai exact, aceasta trebuie să fie valabilă până la 8 iulie 2020. Studiul de fezabilitate ar urma să fie realizat o perioadă de aproximativ 15 luni.
Realizarea unui drum de mare viteză pe legătura Baia Mare – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava este cu atât mai necesară, cu cât infrastructura rutieră a rămas în urmă în zona în care se agață harta-n cui. Însă, problema e conexiunea către vest. În momentul în care locuitorii județelor din nordul țării au cerut Autostrada Nordului (în urmă cu patru ani!) au sperat că autoritățile centrale vor lua în considerare și o deschidere către vestul Europei.
Conexiunea se făcea printr-o “ieșire” către Petea, fapt care ar conduce la o dezvoltare (economică, turistică, etc) înspre Ungaria. Numai că, în anunțul de participare publicat pe SICAP nu se pomenește nimic despre tronsonul Baia Mare – Satu Mare – Petea.
Legătura era esențială, pentru a se lega drumul de mare viteză promis (și, teoretic ce urmează a fi construit, dacă nu rămâne la stadiul de SF – Studiu de Fezabilitate) la autostrada M3, care ar facilita accesul către Europa Centrală și de Vest. Numai că, din anunțul postat astăzi, socoteala celor din nordul României nu s-a potrivit cu prioritățile CNAIR.
Crin CĂLĂUZ