Dificultățile logisticii din timpul pandemiei păreau de netrecut, dar, în general, economia globală a fost capabilă să le rezolve. Numai că totul s-a stabilit, a apărut o nouă turbulență politică, iar logistica a avut de suferit prima, dar nu toată.
Livrările din China au devenit mai dificile, dar au continuat
Cu o infrastructură portuară dezvoltată China a fost prima care a ieșit din clinchul transporturilor în 2020, iar în 2022 practic nu a redus volumul importurilor, inclusiv către țările din Europa de Est.
Europa a avut și probleme tehnice. Merită să le luați în considerare atunci când planificați achiziții, în special transporturi mari de mărfuri:
- Compensând pierderile cauzate de celebrul blocaj cauzat de o navă container, proprietarii Canalului Suez au majorat prețurile de tranzit;
- Turcia schimbă periodic regulile de trecere a Bosforului, deși până acum se descurcă fără pierderi suplimentare de bani, doar timp;
- Nu există liniște în apele Mării Mediterane și Mării Negre, ceea ce afectează și timpul de livrare a mărfurilor.
În caz contrar, import China furnizează, iar pe bază de angajamente până în 2020 (34%) și 2021 (28%), ceea ce este facilitat de marile companii de logistică. În China se așteptau la o creștere de 44%, dar situația cu Taiwan și tensiunile generale mondiale nu au permis acest lucru.
Într-un număr de țări, în ciuda cataclismelor, creșterea traficului de marfă este deja peste medie. Acestea sunt Iran, Pakistan, România, Bulgaria și Italia. Poate că motivul este în volume relativ mici (în termeni procentuali), deși este probabil să afecteze redresarea accelerată a economiei chineze după o izolare îndelungată. Acest lucru poate fi văzut din structura mărfurilor importate, este evident că Beijingul în mod clar nu intenționează să creeze o economie închisă și autosuficientă.
Transportul mărfii cu o navă măritimă nu este o afacere ușoară și dificilă în toate sensurile
În orice companie mare de transport, ei știu că „marfa” nu este doar o încărcătură, după cum reiese din traducere, ci livrată după anumite reguli (simplificate). Chiar și în astfel de centre logistice ei sunt bine conștienți de complexitățile și birocrația care însoțește transportul maritim:
- De la trei până la 12 tipuri de asigurări, cu zeci de opțiuni de proiectare;
- Peste cincizeci de contracte de transport de marfă, fiecare dintre acestea permitând atât economii, cât și pierderi de bani;
- Serviciile și taxele portuare, taxele de trecere pe canal și alte sarcini au și ele un preț, și nu mic.
Toate acestea afectează foarte mult costul mărfurilor, așa că China, cu capacitățile sale de export, folosește zboruri. În acest caz, nava parcurge traseul înainte și înapoi, după care este selectată o nouă direcție. Navele chineze (închiriate) merg în portul Europei și de acolo în portul de plecare, ceea ce reduce semnificativ birocrația și costul sarcinilor de mai sus.
De fapt, pentru companiile europene, aceasta este o modalitate excelentă de a intra în lanțul de aprovizionare oferindu-și bunurile, care cu siguranță vor fi cumpărate, astfel încât nava să nu transporte aer înapoi.