La data de 28.06.2019 a fost semnat contractul de finanțare al proiectului SAGA – “Cooperare regională pentru prevenirea şi lupta împotriva criminalităţii transfrontaliere în regiunea de frontieră dintre România – Ucraina”, finanțat prin Programului Operațional Comun România – Ucraina 2014 – 2020, din fonduri europene nerambursabile, în cadrul căruia, Inspectoratul de Poliției al Județului Maramureș are calitatea de partener beneficiar.
Printre partenerii beneficiari ai proiectului, în care Inspectoratul General al Poliției Române este lider, se află inspectoratele de poliție județene Maramureș, Botoșani, Suceava și Satu-Mare, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră din România, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu-Marmației și Departamentul Poliției Naționale Ucrainene în Regiunea Ivano-Frankivsk.
Principalul obiectiv al acestui proiect, care beneficiază de o finanțare de 5.209.341,07 EURO, respectiv 24.700.090,68 RON (67.15 % finanțare de la UE și 32.85 % cofinanțare de la bugetul de stat) este creșterea cooperării regionale pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor transfrontaliere la granița cu Ucraina. Din totalul finanțării, I.P.J. Maramureș a beneficiat de un buget de 472.284,43 EURO, respectiv 2.239.336,63 RON, din care 464.070,43 Euro pentru efectuarea unor lucrări de reparații la 11 clădiri aflate în administrare, respectiv:
- Sediul I.P.J. M.M. – Clădire birouri și ateliere;
- Sediul I.P.J. M.M. – Garaje și ateliere;
- Sediul Poliției Municipiului Baia Mare;
- Biroul Rutier al Poliției Municipiului Baia Mare;
- P.P.C. Rona de Jos;
- P.P.C. Sarasău;
- P.P.C. Ruscova;
- P.P.C. Leordina;
- P.P.C. Moisei;
- P.P.C. Remeți;
- P.P.C. Bistra;
În ceea ce privește bugetul pentru infrastructură din cadrul proiectului, tipul lucrărilor au fost reparații curente, adică au avut ca scop menținerea clădirilor la aceiași parametrii tehnici si funcționali.
Prin realizarea lucrărilor de reparații în cadrul proiectului, SAGA, considerăm că s-au îmbunătățit semnificativ condițiile de muncă ale lucrătorilor care-și desfășoară activitatea în clădirile respectiv.
Pe lângă îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru polițiștii ce își desfășoară activitatea în sediile reabilitate, lucrările realizate vor avea un impact pozitiv în planul imaginii instituționale, la prestigiul numelui și importanței acestei instituții, îmbunătățind imaginea și încrederea cetățenilor asupra Poliției Române.
Trebuie să ținem cont de faptul că majoritatea clădirilor aflate în administrarea I.P.J. Maramureș au durată îndelungată de folosință, standardele tehnice la care au fost proiectate și construite sunt depășite iar la cele mai multe din acestea, din lipsa de fonduri, nu s-au realizat deloc lucrări de reparații.
De asemenea, precizăm faptul că investițiile în infrastructură au nu numai un rol economic, ci și unul social, politic și naţional, prin reducerea decalajelor între regiuni iar aportul fondurilor europene nerambursabile presupune solidaritate și sprijin pentru statele membre mai puțin bogate în dezvoltarea lor economică.