Polițiștii vă roagă să fiți extrem de vigilenți și să nu vă lăsați păcăliți de reclame, apeluri sau mesaje frauduloase! Tot mai multe persoane, inclusiv din Maramureș, devin victime ale înșelăciunilor în mediul online.
De cele mai multe ori infracțiunile de înșelăciune în mediul online au ca bază folosirea în mod nelegitim a imaginii unor personalități cunoscute și a unor companii de distribuție de utilități. Utilizatorii sunt induși în eroare prin postări sponsorizate/reclame pe rețelele sociale să investească în acțiuni/criptomonede și să câștige sume de bani de câteva ori mai mari decât investiția inițială sau sunt contactați de diverse persoane, care se prezintă drept angajați ai unor instituții.
„Aveam de recuperat 72.000 de lei. I-am propus domnului să-i bage înapoi în dividente, dânsul a zis că nu are cum să facă asta. Vă pot ajuta să vă descărcaţi o aplicaţie care dumneavoastră vă gestionaţi contul şi absolut toate operaţiuni care se fac la bursă în momentul respectiv”, spune Moise Rusu, păgubit.
„Atacatorii deţin un fel de control asupra telefonului sau asupra desktopului victimei. Vor vedea efectiv datele de pe card, cardurile victimelor, modalităţile lor de autentificare, parole”, spune Vlad Oneţiu, specialist IT.
Când şi-au dat seama că ceva nu este în regulă, păgubiţii au închis apelul suspect şi toate reţelele de internet. Imediat au fost sunaţi de pe numărul băncii unde aveau conturile”
„S-a prezentat o doamnă ca fiind lucrătoare în cadrul call center ului, a spus că pe contul meu s-au sesizat tranzacţii dubioase ca fiind fraude. Am stat cu doamna în discuţii aproximativ 20-30 de minute. Am simţit şi acolo că ceva nu e în regulă”, spune Marian Şerban, păgubit.
Metoda folosită se numeşte Spoofing, o tehnică prin care un apelant falsifică numărul de telefon care apare pe ecranul celui sunat, făcând să apară numărul băncii în acest caz. E greu de identificat daca un astfel de apel este real, dar există aplicaţii care o fac în locul nostru. Sunt totuşi şi câteva indicii care ne pot pune pe ganduri: de exemplu, dacă ne sunt solicitate urgent informaţii personale sau ni se pun întrebări neobişnuite sau incoerenţa în informaţii prin care se încearcă aflarea unor astfel de indicii. Şi nu uitaţi, de cele mai multe ori ofertele prea bune chiar nu pot fi adevărate.
Sfaturile polițiștilor pentru a nu cădea în capcana înşelăciunilor:
– Nu instalați, sub nicio formă, la solicitarea unor persoane necunoscute, aplicații de control la distanță! Sub pretextul că veți fi îndrumați cu privire la pașii pe care trebuie să-i urmați, vă sunt accesate aplicațiile bancare, iar apoi transferul fondurilor se realizează fără acordul d-voastră!
– verificaţi existenţa companiei de investiții care vă contactează sau dacă aveți orice îndoială cu privire la legitimitatea unui apel sau mesaj, contactați direct compania/ instituția bancară în cauză, folosind numerele de contact oficiale!
– cautaţi orice recenzii sau comentarii negative din partea altor clienţi care fac referire la înşelăciuni!
– dacă sunteţi sunaţi sau vi se trimite un mesaj despre o oportunitate de investiții, cel mai sigur este să închideţi şi să ignoraţi orice mesaj!
– ar fi util să discutaţi cu o persoană de încredere (membru al familiei sau prieten) despre oportunitatea de investiție pentru a verifica împreună dacă este reală sau nu!
– dacă credeţi că aţi fost victima unei fraude, solicitaţi imediat unității bancare emitente, blocarea cardurilor!
– fiți prudenți și nu divulgați niciodată informații personale sau coduri de securitate către persoane necunoscute sau nesolicitate.
Nu cădeți pradă răufăcătorilor și rămâneți vigilenți în fața tentativelor de fraudă!