În cursul zilei de 15 ianuarie a.c. a avut loc o întâlnire de lucru între consilierii locali sigheteni, primar, secretar și operatorul de servicii de salubritate din Sighet. Aceștia, după îndelungi dezbateri și soluții propuse au identificat o soluție de rezolvare a problemei ridicării gunoiului din oraș fără ca tarifele din prezent să crească.
Printre soluțiile propuse soluția agreată a fost cea prezentată de către secretarul municipiului, Sorin Rednic. Practic, taxa de colectare, transport și depozitare a gunoiului rămâne în același cuantum, de 14,5 lei / lună / pers, cu o singură diferență: taxa va fi trecută la impozit și încasată de către Primărie, urmând ca Primăria să vireze către Herodot Grup SRL contravaloarea serviciilor de colectare, transport și depozitare a gunoiului în groapa ecologică de la Oradea.
Prin introducerea acestui tarif în impozit, toți sighetenii vor fi puși la plată.
În prezent, în jur de 15 mii de locuitori plătesc. Prin introducerea taxei în impozit, numărul de plătitori se estimează că va crește cu peste zece mii de persoane. Astfel, cei care au eludat plata taxei prin diverse tertipuri, vor fi puși la plată.
Crescând numărul plătitorilor, vor crește și încasările, fapt ce în teorie va acoperi diferența de cost generată de transportul și depozitarea gunoiului la Oradea. Menționăm că la sfârșitul lunii decembrie 2020 groapa de gunoi temporară de la Teplița a fost închisă printr-o decizie a Tribunalului Maramureș, în timp ce construcția gropii ecologice de la Fărcașa (Maramureș) de către CJ este departe de a se finaliza. Cel mai optimist termen de finalizare a lucrărilor de la Fărcașa este anul 2024.
Cei din Primărie, lucrează la o procedura pentru a identifica cazurile ce necesita protecție (veterani, social etc.). Totodată, se va crea un mecanism prin care cei plecați în străinătate mai mult de trei luni să nu plătească pentru perioada în care sunt plecați.
Deși s-a încercat în mai multe rânduri identificarea unui teren în Maramureș și construirea unei gropi temporare de depozitare a gunoiului din județ, niciun primar nu a fost de acord ca acea groapă să se afle în teritoriul localității pe care o conduce. Din acest motiv, se pare că singura variantă, probabil pe termen lung, este să transportăm gunoiul la Oradea. Autoritățile din Bihor au decis în stil mafiot zilele acestea să tripleze suprataxa pentru cei care aduc gunoiul din alte județe decât Bihor de patru ori – de la 2,5 euro / tonă la 10 euro / tonă, la care se adaugă taxa de depozitare de 18 euro / tonă + ceva taxe mici / tonă impuse de CL Oradea. La toate aceste tarife se adaugă TVA.
În cazul în care încasările tarifului de gunoi trecut în impozit vor fi insuficiente pentru a acoperi costurile operatorului de salubritate cu colectarea, transportul și depozitarea gunoiului la Oradea, atunci se are în vedere subvenționarea diferenței de cost de la bugetul Consiliului județean. În cazul în care CJ va refuza acest lucru, atunci se va pune problema subvenționării tarifului de la bugetul local, fapt ce va secătui bugetul local sighetean, care oricum este foarte redus.
Așadar, începând de luni, 18 ianuarie a.c., Herodot Grup SRL începe operațiunea de golire a municipiului Sighet de gunoaiele care mustesc pe străzi (noroc cu gerul de afară) și în aproximativ 10-12 zile lucrurile vor intra în normal.
sighet247.ro